Kræsen toårig

23. februar 2018

Alder:
2 år

Kræsen toårig

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar om lillebrors forstoppelse. Det bekræftede min egen fornemmelse af, hvad der er rigtigst at gøre. Vi brugte i øvrigt Nan Sensilac til storesøster, og hun var aldrig forstoppet, men det er desværre udgået hernede, så vi prøver med HA.

Med hensyn til storesøster har jeg et lille spørgsmål. Hun er nemlig begyndt at være meget skeptisk overfor mad, hun tidligere har spist med stor fornøjelse. Særligt alle former for sauce - kødsauce, grøntsagssauce osv., hvilket vi ellers får ret tit. Resultatet er, at hun spiser en pasta og ris rent og altså uden alt det gode. Vi tilbyder grønt ved siden af og det går ok, men det er små mængder, der ryger ned, og vi lader også vær ...

Annonce

... med at blande det/hælde saucen over. Vi ved godt, det er naturligt, men spørgsmålet er, hvordan vi skal håndtere det?

Jeg hælder mest til, at bliver ved med at tilbyde det ved at stille det foran hende, og så må hun spise det, hun vil. Men altså ikke prøve at overtale hende til at prøve det, for så tror jeg, hun bliver stædig. Min mand hælder mere til mere aktivt at tilbyde hende det og derved overtale hende til, at det smager godt:)

I vuggestuen får de også varm mad, så det er samme problem. De lader hende spise det, hun vil men det er meget lidt. Jeg er derfor lidt bekymret for hendes vitaminindtag i denne fase, og vil høre, om vi bør supplere med børnevitaminer?

Endnu engang tak for hjælpen:)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger